Velkommen til Frie Muskler

Et treningsmiljø med fokus på:
Fysisk aktivitet – inkluderer styrke, fleksibilitet og utholdenhet · Ernæring og kosthold – inkluderer næringsinntak, væskeinntak og sunn fordøyelse

Oppretthold en sunn vekt

Å se på hva du legger i kroppen din, hvor mye aktivitet du får, og vekten din er viktig for å holde kroppen din i orden. Positive fysiske helsevaner kan bidra til å redusere stresset ditt, redusere risikoen for sykdom og øke energien din. Vend hvert kort nedenfor for sjekklister om hvordan du kan forbedre helsen din i hvert område. Klikk på bildene for å lese artikler om hvert emne. Du kan også skrive ut sjekklistene separat eller alle sammen for å dele med andre eller som en påminnelse til deg selv.

Tips til å forbedre din helse

Kos deg med å stresse ned

Eksperter anbefaler regelmessig trening, meditasjon og pusteteknikker for å redusere stress.

Legg vekk saltet

En saltshaker på spisebordet gjør det altfor lett å konsumere overflødig salt, noe som kan føre til høyt blodtrykk.

Gå til sengs tidligere

De fleste av oss får ikke de syv eller flere timene med søvn voksne trenger.

Ta et glass rødvin

Studier har vist at de kraftige antioksidantene som finnes i rødvin beskytter mot hjertesykdom, tykktarmskreft, angst og depresjon.

Sjekk kroppsholdning og ergonomi

Neste gang du er ved skrivebordet eller i telefonen, kan du tenke deg litt om kroppsholdningen din.

Gjør et kryssord

Forskere ved Rush har funnet ut at mentalt utfordrende aktiviteter, som å lese, gjøre kryssord eller Sodoku og spille sjakk, kan ha en beskyttende effekt på hjernen din.

Gjør noen kostholdserstatninger

Bytt hvitt brød, ris, kjeks og pasta for sunnere fullkornsversjoner.

Sunne vaner

Siste oppdateringer

De mest vanlige muskelproblemene i Norge

De mest vanlige muskelproblemene i Norge

Opp gjennom årene har jeg lidd av en del ulike muskelproblemer som av ulike årsaker har dukket opp i forbindelse med trening, mye stillesitting, og perioder uten trening. 

Vi bruker musklene for å komme oss rundt, og stort sett for å utføre alle de dagligdagse aktivitetene som vi tar for gitt. Men når problemer dukker opp, så kan det vise seg at det ikke lenger er like enkelt å gjøre disse “dagligdagse” tingene.

Siden jeg selv har oppdaget viktigheten av å ha velfungerende muskler, så tok jeg kontakt med Salis Fysioterapi, som driver fysioterapi i Kristiansand hvor jeg bor, for å finne ut mer om temaet. I tillegg til å utføre en del egen research, så spurte jeg dem hva som er de mest vanlige muskelproblemene i Norge, og her er noen av tingene jeg fant ut. 

Stivhet

Et av problemene som de aller fleste opplever med musklene sine er stivhet. Om det er nakken, ryggen, skuldrene, eller beina vi prater om, så er stivhet en av de mest utbredte “sykdommene” som folk lider av i dag.

Det finnes flere grunner til at vi blir så stive i muskler og ledd. Her er noen av dem:  

Mye stillesitting: Når vi sitter må musklene våre jobbe veldig statisk for å holde oss oppe, ofte i mange timer. Samtidig har vi bøyde knær, noe som forkorter de bakre lårmusklene. Siden de er koblet sammen med rumpe- og ryggmuskler, så kan dette skape videre problemer. 

Trening: Når man trener skaper man høyt spenn i musklene, og trekker dem bokstavelig talt sammen. Hvis man ikke tøyer ut vil noe av spenningen fortsette å være der, slik at muskelfibrene blir kortere over tid. 

Lite uttøyning: Det er viden kjent at man bør tøye ut etter å ha vært på trening eller gjort en form for krevende fysisk aktivitet. Like kjent er det derimot ikke at uttøyning er noe man bør gjøre regelmessig for å opprettholde gode og løse muskler. 

Skader

Muskelskader er et problem som hovedsakelig er begrenset til idrettsutøvere og overivrige mosjonister. I et ønske om å bli bedre setter man i gang et hardt treningsregime som kan føre til at muskler og ledd blir overbelastet, og i verste fall får skader.

Akutte skader som skjer ved fall og andre situasjoner som rammer musklene er også en faktor. 

Atrofi

Når en muskel ikke brukes nok, fører det til at den begynner å svinne bort. Denne prosessen kalles atrofi, og kan forekomme når man for eksempel har blitt syk og må bli liggende i noen uker. Man føler seg svak og har mistet mye muskelmasse når man så prøver å reise seg igjen.

Eldre er spesielt utsatt for atrofi, og må jobbe ekstra hardt for å beholde muskelmassen sin. Dette er en av grunnene til at det er så viktig å holde kroppen sterk ved å jevnlig gjennomføre styrkeøvelser. De trenger ikke å være så tunge, men de må være der.

Fem trinn for forbedret fysisk helse

Fem trinn for forbedret fysisk helse

Individuell helse påvirker hele samfunnet. Syke dager hemmer arbeidsproduktivitet og utdanningsmuligheter, og smittsomme sykdommer gjør det eksponentielt. Langvarige, kroniske og terminale sykdommer påvirker familieøkonomi, barneomsorg og emosjonell helse. Gjør din del for å holde deg frisk og oppmuntre andre i samfunnet ditt til å gjøre det samme ved å praktisere disse fem tipsene. De fleste av disse er gratis nå og vil spare medisinske kostnader på sikt.

Fem trinn for forbedret fysisk helse

Drikk mer vann og færre sukkerholdige drikker

Fordi kroppen hovedsakelig består av vann, er det viktig å holde seg hydrert for din fysiske helse. Vann er den reneste formen for hydrering og kommer rett ut av kranen hjemme. Å holde seg hydrert hjelper kroppens celler til å fungere mer effektivt. Å kutte ned på sukkerholdige drikker er bra for tannhelsen, vekten og budsjettet.

Trene regelmessig

Du trenger ikke å bli et treningsmedlem for å trene. Ta en tur, sykle eller jogge rundt i nabolaget. I dårlig vær, gå til det lokale kjøpesenteret eller trene hjemme. Push-ups, sit-ups, benløft, lunger og strekking strekker seg langt for å forbedre helsen din. Å få familier aktive er et av tre mål som United Way fokuserer på. Å komme seg fra sofaen for å spille kickball med barna eller gå på tur som familie skaper minner og gode vaner.

Spis mer frukt og grønnsaker og mindre hurtigmat

Det er minst to klisjeer som gjelder akkurat dette tipset. Den første er: “Du er hva du spiser.” Det andre er, “Input determines output.” Begge snakker om viktigheten av kosthold for din fysiske helse. Frukt og grønnsaker inneholder naturlige vitaminer og mineraler kroppen din trenger for å fungere optimalt. Snack på epler i stedet for chips, nyt en gulrot i stedet for pommes frites.

Få en god natts søvn

Husker du da du var liten og læreren din ba deg om å få en god natts søvn dagen før en stor test? Det var en grunn til det. Søvn gjør at kroppen kan gjenopprette seg, celler kan reparere seg selv og hjernen kan starte på nytt. Syv eller åtte timer hver natt burde gjøre susen.

Vask hendene dine

De fleste virus spres ved å komme i kontakt med noe en syk person rørte ved: dørhåndtak, vannfontene eller flushher. Du berører disse elementene og berører ansiktet ditt eller tar deg en matbit uten å tenke deg om. Den neste tingen du vet, du er syk. Den enkleste løsningen på dette er å vaske hendene regelmessig. Det er ikke nødvendig å bli besatt av det. Hvis du vasker dem godt før du spiser og etter at du har brukt toalettet, eliminerer de fleste bakteriene.

Disse enkle tipsene kan implementeres umiddelbart av flertallet av familiene. Kom i gang med en gang; din fysiske helse avhenger av det.

dimensjon av total velvære

kroppens velvære og riktig funksjon av organismen til individer, noe som er en normal tilstand for individer av begge.

Scroll to top